RSS

PANDUAN MEMBERSIHKAN BARANGAN KOSMETIK


Kalau sebut perkataan kosmetik semestinya ia amat berkait rapat dengan kaum wanita. Bagi wanita, himpunan baragnan solekan bagaikan sahabat karibnya. Namun, jika tidak dijaga dengan baik, barang berkenaan akan kelihatan berlapuk dan buruk. Berikut panduan cara terbaik untuk membersihkan bekas mekap supaya kelihatan sentiasa kemas bergaya.

Bersihkan barang seperti botol, tiub dan bekas mekap dengan tisu atau kapas yang dicelup air. Anda juga boleh menggunakan cecair permbersih mekap yang tidak berminyak.

Bersihkan habuk pada bekas pembayang mata dan pewarna pipi dengan kapas yang dilembapkan dengan air.


Bersihkan penajam pensil mekap (sharpener) dengan kapas selepas setiap kali digunakan. Ini dapat mengelakkan ia daripada berkarat dan tumpul.


Bersihkan cermin bedak padat dengan kapas yang dicelup air. Biarkan kering seketika dan sapukan sekali lagi dengan kapas kering.

 

Cuci span atau paf bedak dengan sabun lembut, tekan dengan tuala untuk mengeluarkan air berlebihan dan biarkan ia kering sendiri. Sebaiknya gantikan dengan span atau paf bedak yang baru.


Cuci berus pembayang mata, pemerah pipi, berus kening mahupun berus untuk loose powder dengan menggunakan sabun lembut, bilas dengan air bersih dan jemur sehingga kering. Hanya gosokkan berus secara lembut dengan tangan untuk mengelakkan bulu berus dari tercabut.


Jika mendapati permukaan mekap berkerak atau berselaput kilat, anda hanya perlu mengikisnya. Selaput ini hanyalah kesan minyak muka. Mekap dibawahnya masih baik dan boleh digunakan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bersihkan buah pinggang dengan RM3.00


Bertahun telah berlalu, buah pinggang kita telah sekian lama menapis darah dengan membuang garam, racun dan mana-mana tidak dikehendaki memasuki badan kita. Seiring dengan masa, garam dan racun merbahaya ini berkumpul dan amat perlu kita membersihkan buah pinggang kita.

Bagaimana kita nak bersihkan buah pinggang??
Ia amat mudah, terlebih dahulu ambil sedikit

parsli dan basuh ia dengan air bersih (disyorkan basuh dengan Mineral Water).

Tahukah anda apa itu daun parsli?
Daun parsli adalah daun yang digunakan untuk membuat sup.

Kemudian potong daun parsli tadi dalam kepingan kecil kemudian letakkan ia ke dalam sebuah periuk dan tuang air bersih dan masak ia selama sepuluh minit dan biarkan ia sejuk, kemudian tuangkan airnya ke dalam botol/gelas dan simpan di peti sejuk. Amalkan minum satu gelas sehari dan anda akan dapati perbezaan ketara dimana segala garam, racun akan keluar dari buah pinggang anda melalui air kencing. Juga anda akan dapat merasai perbezaan yang anda belum pernah dirasakan.

Daun Parsli telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita dan ia adalah semula jadi!

ada berani?
 
 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KACAMATA NAMPAK LEBIH TUA...

Kebanyakan wanita yang berkaca mata tidak mengoles matanya dengan betul. Menurut jurusolek selebriti dunia, Brett Freedman, bagi anda yang berkaca mata berbingkai tebal, oleskan pembayang mata dari warna yang terang dan warna lembut bagi anda yang berkaca mata berbingkai nipis.





Jom tonton video tutorial untuk mereka berkaca mata di SINI

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips - Kevin Zahri

Kevin Zahri - weight loss adalah 70% diet and 30% senaman .... tanpa kawalan diet pemakanan keseluruhan memang susah nak kurang walaupun senam hari-hari

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

BERSIHKAN GIGI ANDA...


Walaupun teh dijadikan minuman sihat tetapi ia bukanlah pilihan terbaik untuk gigi putih. Menurut penelitian dari University of Brinstol Dental School mengatakan teh herba dan teh putih (white tea) boleh menyebabkan enamel gigi. Jadi, gosoklah gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari. (Lepas minum teh, jangan lupa berkumur2 untuk elakkan gigi menjadi kuning) 


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

TUDUNG SUKAR DIBENTUK????

Ada masanya tudung anda susah nk dibentuk???? lagi tension kalau tudung 2 lembik, kan? Kalau zaman sekolah dulu2, siap sapu lilin lg supaya tudung 2 menten je muncungnya.... Sekarang x perlu susah hati lagi. Cuba

gunakan KIWI FABRIC STARCH (gambar ada kat bawah nie yer...!!!!) Cuma sembur je kat lipatan tudung 2 (sebelah dalam) sebelum iron. confirm puas hati lah. Jangan risau untuk gunakannya kerana ia takkan merosakkan fabrik anda. Nak cari dimana? Mana-mana pasaraya pun ada jual.... selamat mencuba!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips - Kevin Zahri

Perkataan ‘diet’ ialah salah satu terma yang paling gemar digunakan dan juga ‘disalahguna’ oleh orang ramai yang cuba untuk mengurangkan berat badan! Diet tak bermakna anda ‘berpuasa’ dan mengikat perut anda dari makanan.

‘Diet’ sebenarnya ialah jumlah makanan yang diambil oleh seseorang. Setiap individu mempunyai jumlah nilai kalori harian (DCR) berlainan bergantung kepada fizikal

badan dan juga gaya hidup seseorang itu (sama ada aktif atau tidak). Sudah tentu, tidak mustahil bagi seseorang itu untuk mengurangkan berat badan dengan hanya berdiet. Tetapi ianya sangat tidak disyorkan kerana seseorang itu perlu sangat berdisiplin dalam pengambilan makanan. Terdapat juga kemungkinan besar untuk berasa lapar dan akhirnya anda mungkin terlebih makan kerana tersangat lapar! Oleh itu, ‘diet seimbang’ sangat disyorkan oleh majoriti pakar nutrisi yang meliputi diet (‘reduced calorie diet’) dan senaman. Tahukah anda bersenam membantu anda mengurangkan nafsu makan?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

LOSYEN, KEKALKAN KELEMBAPAN KULIT


Cara mudah untuk mengekalkan kelembapan kulit adalah dengan terus mengoleskan losyen pada tubuh sejurus selepas mandi. Pori-pori kulit masih terbuka dan mudah menyerap losyen dengan baik. 


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 100


100) Pesan pada diri berkali-kali

“saya kini sedang belajar cara untuk hidup sihat, bukannya untuk kuruskan badan semata-mata”. Belajar menyayangi diri dan katakan pada diri anda akan menjadi lebih yakin mendapat tubuh badan yang anda idamkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 99


99) Apabila anda berdiet,

Berdisiplin mengikut program yang ada dalam perancangan diet tersebut. Jika tertinggal, bersenamlah lebih dari biasa.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 98


98) Alat penimbang

Mungkin menjadi teman sepanjang program diet. Lupakannya! Terlalu kerap menimbang boleh memberi kesan kepada diri anda sendiri. Teruskan usaha, jangan putus asa dan ikuti diet dengan tekun.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 97


97) Berdiet, berdiet juga tetapi pastikan tidak meninggalkan sarapan

Anda mungkin berasa badan lebih langsing kerana perut kosong dan rata. Hati-hati kerana ia mampu merosakkan program diet anda. Anda akan cenderung berasa lapar dan mula mengisi perut dengan makanan berat seperti mi, roti ataupun kuih.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 96


96) Bekas makanan boleh mempengaruhi jumlah makanan yang bakal dimakan

Guna pinggan yang lebih kecil. Isikan dengan sayur dahulu dan anda akan dapati pinggan tersebut terhad dan terkawal isinya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No.95


95) Sebelum menyuap makanan ke mulut, tanya diri anda,

“Adakah makanan ini menguntungkan atau memudaratkan.” Jika ini kerap diamalkan, anda akan lebih berhati-hati selepas ini dan sentiasa prihatin tentang pengambilan makanan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No 94


94) Hidup ini bukan medan percubaan
 
Tidak ada sentuhan ajaib untuk kurus sekelip mata. Untuk langsing dan sihat dalam masa yang sama, anda mestilah mengurangkan jumlah lemak yang anda ambil antara 20-24 gram sehari. Makan hidangan seimbang 3 kali dan snek sebanyak 2 kali dalam sehari.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 93


93) Apabila bercadang untuk diet,

Fikirkan manfaat yang anda dapat. Tindakan anda bukan kerana terpengaruh dengan tubuh-tubuh cantik yang anda lihat di majalah atau kaca tv semata-mata. Tetapi banyak perkara yang anda impikan selama ini boleh anda kecapi selepas tubuh cantik dan sihat.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 92


92) Jika jadual anda padat

Dan hanya mengizinkan anda makan pada waktu yang terhad, lebihkan pengambilannya pada waktu pagi ke tengahari. Bukannya dari waktu petang ke makan malam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 91


91) Tidak kira apa pun, anda mesti memperuntukkan masa untuknya

Kebanyakkan orang yang sihat mampu mengatur jadual senaman mereka dengan baik. Mungkin semasa rehat, anda boleh berlatih menaiki dan menuruni tangga. Atau, selepas waktu kerja, anda boleh bersenam di gimnasium yang terdekat dengan kediaman anda.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 90


90) Diet tanpa senaman tidak akan membawa apa-apa kesan

Pesanan ini pernah disampaikan berkali-kali, ia menunjukkan betapa pentingnya senaman kepada individu. Tetapkan jadual senaman anda dan jadikan waktu senaman ini sebagai waktu yang paling penting.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 89

89) Jangan abaikan waktu makan tiga kali sehari

Tubuh yang tidak mendapat makanan secukupnya akan membakar kalori pada tahap yang paling rendah. Hasilnya, berat badan tidak turun malah bertambah dalam diam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 88


88) Jangan biasakan berlapar

Terutama sebelum anda keluar makan. Anda mungkin akan makan secara berlebihan dan tidak mencatu keperluannya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 87


87) Jika anda ingin makan di luar, tetapkan waktu untuk anda makan

Jangan tambah waktu kerana anda mungkin memesan makanan lebih banyak daripada yang anda perlukan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 86


86) Jangan fikir yang anda mengambil makanan rendah lemak,

Membolehkan anda makan sebanyak mungkin. Kalori tetap bertambah, jadi anda mesti pastikan kuantitinya seimbang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 85


85) Ambil kira label makanan yang anda beli

Mesti teliti dan baca kandungan yang dicatat di belakang pek berkenaan. Makanan yang tinggi lemak dan karbohidrat boleh mengganggu program diet anda.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 84


84) Jika bercadang ke kedai, pergilah sesudah makan

Anda tidak cenderung membeli banyak barang makanan jika perut sudah kenyang. Membeli mengikut senarai dan jangan terpengaruh untuk membeli makanan yang tidak perlu terutama makanan ringan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tutorial - Makeup For Glasses



assalamualaikum sahabat I'anS.. kali ni kami akan berkongsi tutorial make up untuk mereka yang berkaca mata...siapa kata orang yang berkaca mata tidak perlu menitik beratkan makeup? mari cuba tutorial yang ringkas dan menarik ini...selamat mencuba sahabat2!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 83


83) Pilih tempat makan yang tenang dan selesa

Jangan berpindah tempat kerana ia boleh mengurangkan tumpuan ketika makan. Nikmatikah makanan anda dan fokuskan perhatian terhadap makanan tanpa memikirkan perkara lain. Makan dalam keadaan beremosi boleh memberi kesan negatif kepada diri. Anda mungkin terlebih makan atau kurang makan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 82


82) Jika anda mengambil alkohol, hadkan pengambilannya

Kalorinya agak tinggi. Tetapi lebih baik jika anda terus mengatakan tidak pada alkohol.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 81


81) Pilihlah minuman ringan khas untuk diet

Purata 12 auns soda biasa mengandungi 120 kalori, tetapi untuk soda diet ia tidak mempunyai kalori langsung. Jika anda minum 3 tin dalam sehari, anda telah menjimatkan 360 kalori. Kemudian, darabkan dengan 7 hari dalam seminggu, 30 hari dalam sebulan dan 365 hari dalam setahun. Anda sudah menjimatkan terlalu banyak kalori!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 80


80) Biasakan minum lebih air putih

Ia bertujuan membantu mencuci tubuh dan mengurangkan selera makan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 79


79) Cuba untuk membakar,

Memanggang atau merebus makanan berbanding menggoreng. Buangkan semua lemak pada makanan sebelum dimasak dan dihidangkan terutama kulit ayam dan lemak daging.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 78


78) Timbang berat badan setiap minggu

Jangan risau tentang sebarang perubahan. Anda tidak akan hilang berat badan sebanyak 1 ke 2 paun dalam masa seminggu. Teruskan berdiet.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 77


77) Gunakan lebih banyak mustard di dalam sandwich berbanding mayonis

Mustard tidak mengandungi lemak dan rendak kalori. Jika anda tidak boleh menerima rasanya, carilah sesuatu yang lain (tetapi rendah lemak).

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 76



76) Carilah rakan yang sama-sama berazam menguruskan badan

Dan pastikan usaha anda berdua benar-benar komited! Dorongan sesama sendiri mampu menjadikan program diet anda lebih efektif dan menyeronokkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 75

BERDIET SEUMUR HIDUP!



Anda memang tiada pilihan jika anda sayangkan tubuh badan. Berdiet bukan bermakna anda perlu sekat makan semata-mata untuk kurus tetapi pengambilan makanan anda lebih teratur dan betul untuk keseimbangan kesihatan anda. Jadi, berdietlah seumur hidup jika anda sayang pada diri sendiri.




75) Titikberatkan program diet anda


Berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan kejayaannya. Impian anda tidak akan ke mana kalau hanya sambil lewa melakukannya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 74


74) Jangan buat perkara lain semasa makan,

Misalnya membaca buku atau menonton tv. Tumpuan menjadi tidak seimbang dan akibatnya, anda akan makan berlebihan tanpa disedari. Berikan tumpuan sepenuhnya ketika makan dan ambil mengikut sukatan yang betul bukan ikut nafsu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 73


73) Hentikan tabiat merokok dan alkohol

Ada pendapat mendakwa kononnya rokok membuatkan badan lebih langsing. Mitos ini mungkin boleh diambil kira kerana perokok biasanya kurang selera makan tetapi fikirkan pula kesan kepada kesihatan. Anda sebenarnya hanya akan memendekkan nyawa sendiri.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 72


72) Elakkan makanan berminyak

Minyak yang banyak akan meningkatkan kadar kolestrol dan lemak dalam badan. Anda mungkin diserang penyakit jantung atau obesiti.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 71


71) Gantikan snek makanan ringan anda dengan makanan berzat

Contohnya snek kentang boleh digantikan dengan biskut sayur rendah lemak. Air berkarbonat pula digantikan dengan susu rendah lemak. Selain berjaya menguruskan badan, kesihatan juga dapat dikekalkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 70



70) Senaman baik untuk tubuh

Tetapi lebih baik jika anda kenal pasti dahulu kemampuan diri. Kalau anda mempunyai otot perut yang tidak kuat, jangan paksa diri membuat ‘sit-up’ sehingga 20 kali. Pilih senaman yang sesuai dengan kemampuan diri (terutamanya ketika anda baru mula bersenam) dan tingkatkan bilangannya perlahan-lahan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

video - Korean Everyday Makeup ♥


Jom belajar cara ringkas korean makeup...simple and beauty!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 69


69) Jangan ambil sebarang makanan tambahan

(misalnya vitamin C, E, minuman kesihatan dan sebagainya) tanpa nasihat dari doktor dan atau ahli farmasi. Selidik dahulu kandungan dan kebaikannya sebelum membeli. Jangan terkejut kerana mungkin ada diantara bahannya yang membuatkan anda tiba-tiba lebih berselera untuk makan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 68


68) Kunyah makanan perlahan-lahan

Makanan yang tidak dihadamkan dengan sempurna boleh merosakkan perut. Makanan yang hadam dengan sempurna mudah diserap tubuh dan anda mampu mengekalkan tubuh badan yang mantap.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 67


67) Makanan ringan?

Kegemaran ini perlu anda jauhkan. Jangan fikir, makanan yang masam-masam membuatkan anda kurus sekelip mata. Fikirkan tentang asid yang terdapat pada makanan tersebut.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 66



66) Jangan tidur atau berbaring selepas makan

Usus anda perlu “bergerak”. Pastikan semua makanan “berjalan ke lorong” yang sepatutnya. Jika anda berbaring, anda hanya membuatkan makanan tersekat di tengah-tengah usus dan ia tidak mungkin dapat dicernakan sebaiknya. Anda mungkin tidak gemuk, tetapi perut anda bakal membuncit.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Video - Natural Looking Makeup Tutorial


Cara makeup simple dan natural look. Boleh di gayakan ketika bersantai atau ke kelas.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 65


65) Mesti ambil buah

Lebih baik ia diambil sebelum anda memulakan hidangan berat. Buah mempunyai serat yang baik untuk membantu penghadaman. Jika anda bukan penggemar buah, gantikannya dengan air putih.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kongsi Video Tutorial

Assalamualaikum sahabat2 I'anS.. bermula hari ini, kami akan menambah info di dalam blog ni dengan berkongsi video tutorial yang di ambil dari Youtube.. untuk rujukan dan tambahan ilmu buat kita semua.. selamat mencuba..

Video pertama adalah tutorial untuk Fresh Look Makeup.. jom tonton dan cuba sama2 :)


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 64



64) Elakkan memilih lauk yang membuka selera anda.

Tetapi pilihlah yang berkhasiat. Ingin kurus tetapi disertai dengan hidangan lazat seperti ayam goreng, sambal belacan dan kari daging, percayalah usaha anda akan sia-sia.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 63

PANTANG LARANG BERDIET

Untuk kurus, ramai yang sanggup lakukan apa sahaja. Fakta ini tidak dianggap keterlaluan tetapi itulah hakikatnya. Tetapi, untuk mencapai tahap yang diingini, anda perlu mematuhi pantang larang ini:
 

63) Untuk hidangan tengahari,

Jangan makan lebih dari sesenduk nasi. Nasi mempunyai nilai karbohidrat yang tinggi. Berlebihan mengambilnya, bererti anda sedang meningkatkan kandungan gula dalam darah. Cuba kekalkan disiplin ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 62


62) Teruskan senaman

Tidak semestinya perlu ke gim semata-mata untuk bersenam. Anda boleh berjalan kaki atau melakukan senaman ringan asalkan ianya dilakukan secara konsisten dan berjadual. Jangan “hangat-hangat tahi ayam”.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No 61






61) Jangan lupa diri

Bersendirian boleh menyebabkan anda kurang makan atau terlebih makan. Di mana pun sifat anda, jangan terikut-ikut tabiat ini. Kurang atau terlebih makan tetap memberi kesan yang tidak baik kepada program diet. Makan secara tertib iaitu duduk di meja makan. Bukan di hadapan tv yang boleh melekakan anda. Jangan ikut perasaan atau menjadi manusia yang lupa diri. Berusaha untuk sentiasa beringat, anda sedang mengikuti program diet!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 60


60) Peti sejuk sebagai rakan

Anda mungkin malas memasak. Tetapi anda mungkin masih boleh berdiet dengan salad segar dan enak. Lebihkan jumlahnya kemudian simpan di dalam peti sejuk untuk dimakan sepanjang hari. Gunakan juga peti sejuk anda sebagai penyimpan makanan sihat yang boleh disimpan lama.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 59


59) Bijak berbelanja

Bijak berbelanja juga satu usaha dalam mengekalkan tahap kesihatan. Jika membeli barang-barang dapur, jangan tambah senarai belian anda dengan makanan yang tidak berfaedah. Elak membeli snek, air berkarbonat atau mi kering. Makanan ini tidak menyihatkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 58

GANDAKAN USAHA

Berdiet bukan perkara mudah, ia memerlukan dorongan semangat, kesabaran, dan kesungguhan. Paling penting, anda jangan cepat mengalah. Jika gagal, jangan terus berhenti, kaji semula kerana barangkali ada amalan yang anda lakukan tidak tepat. Anda juga mungkin kurang teliti tentang disiplin. Jadi, gandakan usaha.


 

58) Tukar cara masakan

Memasak ada kalanya membosankan apatah lagi jika anda tidak arif tentang penyediaan menu. Teliti MENU 7 HARI setiap bulan. Selain mengekalkan kesihatan, menu yang dicadangkan juga baik untuk kecantikan. Walaupun memasak untuk seorang, tidak bermakna anda boleh semberono.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tips Kurus - No. 57


57) Semua jenis makanan yang boleh diambil mestilah direbus, dibakar atau dipanggang. Lemak yang ada pada makanan yang anda ambil (misalnya kulit ayam) mestilah dibuang sebelum dimakan. Walaupun anda dibenarkan mengambil ‘steak’ dalam pelan menu ini, lebihkan daging ayam atau ikan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS